tisdag 3 oktober 2017

Hur lugn brukar du va när du ringer IT-supporten...



Förra veckan fick jag lyssna med en stund på regionens IT-support. Fick mig en liten tankeställare när det gick upp för mig hur mycket olika saker dessa människor behöver kunna, men tålamod och lugn är nog det viktigaste ändå.

Det var allt ifrån olika typer av skrivare, till lösenord för system och hur man gör beställningar.

Finns inte många saker som gör oss människor mer frustrerade än en data-maskins-apparat som inte fungerar oavsett vilka knappar man trycker på. Ännu mer stress förstås om man har en patient framför sig.

Ibland kan det hända att man glömmer bort sitt lösenord också, och då går det inte att trycka på några knappar alls.



Det börjar på att bli många människor som arbetar med IT. Det är en inte helt ovanlig synpunkt. Hur många är dom egentligen. Men det är inte så konstigt. Köper vi in fler dataprylar och system behövs människor som installerar, svarar på frågor, undervisar och håller koll på allt.

Det där tror jag kommer bli en mycket svår pedagogisk uppgift framöver. Datasystem och IT sägs vara den stora räddaren för att vi ska kunna hålla nere vårdens kostnader och samtidigt kunna ge vård till fler med färre personal (det är som bekant svårt att rekrytera människor till vården).

Sammantaget kommer det betyda att tittar vi på vilken mix av personal som kommer jobba inom vården framöver, kommer antagligen IT-människor öka och vårdpersonal minska. Hur känns det när man säger så?

Lite konstigt och skrämmande kanske, man vill ju liksom bli vårdad av en människa och inte en maskin. Men eftersom vården kommer behöva rekrytera fler än vi har människor till, så blir det antagligen så.


Fast om man har IT-folk med sådant tålamod och sådant lugn som de som sitter i helpdesk, då blir det nog bra ändå.

Det tror jag.




/M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar