tisdag 26 april 2016

Glam, fjäderboa och utfasade hyrläkare

Kristdemokraternas Kommun och landstingsdagar har passerat och än en gång gjorde vi i Västmanland en fantastiskt fin insats tillsammans som funktionärer och arrangör. Det är verkligen en energi-kick att arbeta ihop och att umgås. Jag hade två större uppdrag. Att hålla ett invigningstal på 6 minuter inne på ACC och att vara festvärdinna.

Efter en del klurande kom jag fram till att mitt tal skulle handla om två saker. Dels att vi ska sträcka på oss i Västmanland – vi har mycket att vara stolta över. Och dels en av de största och svåraste utmaningarna vi har framför oss i vården just afasa ut hyrläkarna - i synnerhet vad gäller psykiatrin.

Det finns ingen annan sjukvårdsfråga där invånarna har så mycket åsikter och är så upprörda. Och den svåraste av svåra frågor när det gäller hyrläkarna finns inom psykiatrin. Den nöten är så svår att knäcka att den endast kan lösas genom att gå tillbaka till människovärdet.

Hur många gånger tycker du, att en patient ska gå till vården i sitt sköraste tillstånd, och berätta sin innersta hemlighet? Är det rimligt att behöva göra det gång på gång inför olika personer?
Jag kan inte acceptera att det ser ut som det gör. Att minska antalet hyrläkare inom psykiatrin kommer kräva svåra avväganden där läget kanske tillfälligt blir ännu sämre för både personal och patienter.~Men vad är alternativet? Att fortsätta som vi har det nu och se läget försämras ytterligare?



Det är inte ett alternativ för mig och Kristdemokraterna i Västmanland!



Tjusiga jag och Amanda tillsammans med Thomas Törnholm och Björn Carlsson som roade publiken under kvällen.

Hur var festen då? undrar ni. Jo tackar som frågar, det var kul! Temat var schlager och gästerna glittrade i kapp med stjärnorna på himlen.

Jag lovar att berätta mer om den i ett eget inlägg senare.



/M




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar