fredag 5 oktober 2018

Ett bullshit jobb - vad är det

På baksidan av senaste numret av Dagens Samhälle (nr 34/ 2018)  finns en liten artikel om "bullshit jobs". David Graeber, forskare i London, har skrivit en bok  på ämnet baserat på att 37 % av britterna anser att deras jobb är totalt meningslöst = ett bullshit job.

Det är väl därför jag tycker så mycket om det uppdrag jag har i politiken, för att jag har möjlighet att göra skillnad, att spela roll för samhället, min arbetstid känns meningsfull.

Ett sätt att konstatera huruvida det arbete du har är meningslöst eller ej, enligt denna forskare, är att kolla på antalet ord i din titel. Vid fler ord än tre ska man börja ana oråd.

Och om det nu skulle vara så att du känner på dig att du har ett onödigt arbete så har denna forskare några tips på hur du kan dölja det:

- stressa
- starta ett projekt
- omorganisera

Dessa åtgärder leder enligt honom till dålig stämning och osäkerhet på arbetsplatsen om vem som behövs = ingen kommer att genomskåda att ditt jobb är ett sådant "bullshit jobb".

Stress, nya projekt och omorganisation motsvarar kanske det som skapar mest diskussioner och ohälsa på våra arbetsplatser och även i sjukvården.

Jag har inte läst boken men spontant känner jag motvilja till hans teorier. Min uppfattning är att de som är stressade uppfattar att de har en arbetsuppgift som är meningsfull. Det som inte är meningsfullt att göra kan man vänta med.

Samma sak med de som har drivet i sig att vilja åstadkomma förändring, genom till exempel ett projekt. Den som är villig att ta på sig en extra arbetsuppgift gör det ofta utifrån känslan att det ska göra någon skillnad.

Men även om jag inte verkar hålla med denna forskare uppskattar jag att någon tvingar oss fundera på vad som egentligen är meningsfulla arbetsuppgifter och meningsfulla projekt och omorganisationer.

Alla människor är viktiga och har en mening, men kanske inte allt vi gör.



/M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar