söndag 4 december 2016

Gott, enkelt och mycket = min bästa saffranskaka

 
 
 
Jag tog mig till och bakade lite på kvällskvisten, närmare bestämt en saffranskaka. Jag bakar inte så ofta - därför gillar jag långpannekakor. Många bitar som räcker länge.
 
Lussekatter är gott, men går inte åt hemma hos oss, så det äter vi borta :) Istället brukar det bli en mjuk saffranskaka till jul. Oftast den här. Prova!
 
 

Mjuk saffranskaka
 
7,5 dl vetemjöl
4,5 dl socker
2,5 msk vaniljsocker
7 tsk bakpulver
250 g smör
3 ägg
3 dl mjölk
 
2 påsar saffran
1 msk kanel
 
Ugn 225 grader
 
Blanda de torra ingredienserna (utom kanel och saffran), arbeta ihop med smöret.
Ta undan 3 dl av blandningen och spar till strössel.
Tillsätt ägg, mjölk och saffran. Rör till jämn smet.
 
Häll smeten på långpanna med bakplåtspapper.
Blanda kanelen i strösslet.
Strö strösslet över smeten på plåten.
 
Grädda i ca 15 min, nedre delen av ugnen.
 
Skär i bitar.

Serveras tillsammans med kaffe och julmusik.


/M
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar