tisdag 21 februari 2017

Och så plötsligt en positiv signal. Hurra!


 
 
Ni vet att jag är engagerad i att stärka barnsjukvården. Ett av bekymren är att det är brist på barnsjuksköterskor med tillräckligt lång erfarenhet av vård av sjuka barn. 
 
I Västmanland börjar det bli så kritiskt att barnakuten kan komma behöva stängas vissa delar av dygnet eller att så många vårdplatser stängs att barn (de äldsta) får vårdas på vuxenavdelning.
 
Det är inte bara i Västmanland det är svårt att hitta rätt kompetens. För några veckor sedan hörde vi att barn skickas utomlands för vård - just för att det saknas erfarna barnsjuksköterskor.
 
Det är svårt att skaffa sig tillräckligt med kunskap på annat sätt än via arbetslivserfarenhet idag. Det är också svårt att behålla sjuksköterskor länge på samma klinik. Men det med karriärvägar, lön och arbetsmiljö spar jag till ett annat blogginlägg.
 
När jag frågat personal inom barnsjukvården och lyssnat runt lite i landet har synpunkten varit att kursutbudet på universitet/ högskola skulle behöva göras om eller kompletteras så det går att studera inom området "sjuka barn". Det skulle vara ett snabbare sätt för sjuksköterskor att få den kompetens som krävs och som barnsjukvården behöver.
 
Jag har därför ställt en fråga till de rödgröna om de kan tänka sig att ta en diskussion med Mälardalens Högskola (MDH) om detta. Och gissa vad?! Ansvarigt regionråd svarar att de/ hon ser positivt på detta och kan tänka sig att arbeta vidare med frågan. Hurra!
 
Ibland är jag arg. Ibland less och trött på allt. Men så kommer små glädjestunder då jag känner att mitt och min grupps arbete faktiskt kan göra skillnad.
 
Då känns det rätt bra faktiskt.
 
Eller väldigt bra till och med.



/M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar